§1
Foreningens navn er ‘Grundejerforeningen Gravensbjerg’, og dens hjemsted er i Lønne, 6830 Nørre Nebel, Varde Kommune.
§2
Foreningen består af de til enhver tid værende ejere af parcellerne med matr.nr. 11l, 11æ, 11ø, 11s, 11m, 11r, 11n, 11o, 11q, 11p, 11aa, 12ay, 12ax, 12au, 12at, 11g, 11k, 11i, 11f, 11e, 11h, 12ar, 12aq, 12ap, 12ao, 12an, 12av Lønne Præstegård. Lønne.
Den, som erhverver en af de pågældende parceller, bliver allerede derved medlem af foreningen.
§3
Foreningens formål er at:
- a) varetage medlemmernes fælles interesser
- b) administrere parcellernes fælles forhold, nemlig med hensyn til istandsættelse og vedligeholdelse af områdets fællesveje, stier og fællesarealer. Det påhviler foreningen forlods at afholde alle omkostninger i forbindelse hermed.
- c) have indseende med overholdelsen af de i deklarationen indeholdte bestemmelser.
§4
Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen, der efter bestyrelsens nærmere bestemmelse med hensyn til tid og sted skriftligt bliver sammenkaldt primært via e‐mail til hvert medlem. Indkaldelsen skal indeholde angivelse af dagsordenen.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april eller maj måned.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes så ofte, som bestyrelsen måtte finde det nødvendigt, eller når mindst 1/5 af medlemmerne skriftligt stiller krav herom med angivelse af forhandlingsemnet.
For at komme til behandling på en ordinær generalforsamling må forslag fra medlemmer indgives skriftligt til bestyrelsen inden den 1.marts.
Der indkaldes til ordinær og ekstraordinær generalforsamling med mindst 14 dages varsel.
§5
Ordinær generalforsamling skal som minimum indeholde følgende dagsorden:
-
- 1) Valg af dirigent.
- 2) Bestyrelsens beretning om foreningens virke i det forløbne kalenderår.
- 3) Fremlæggelse af regnskabet for det forløbne år til godkendelse.
- 4) Vedtagelse af kontingentets størrelse for det kommende år.
- 5) Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter.
- 6) Valg af revisor samt revisorsuppleant.
- 7) Eventuelle forslag fra bestyrelsen eller medlemmer.
- 8) Eventuelt.
Under punktet ‘Eventuelt’ kan forslag ikke sættes til afstemning.
§6
Stemmeret på generalforsamlingen har enhver ejer af en bebygget parcel, idet der dog kun kan afgives én stemme pr. parcel.
Stemme kan udøves i henhold til skriftlig fuldmagt fra højst tre medlemmer, men kun til medlemmer af foreningen eller sådannes ægtefæller, samlevere eller samleversker.
§7
Generalforsamlingen vælger ved simpel stemmeflerhed (om fornødent ved lodtrækning) en dirigent, der leder forhandlingerne og afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandling og stemmeafgivning. Enhver stemmeberettiget kan forlange skriftlig stemmeafgivning med hensyn til et eller flere af de foreliggende forhandlingsemner. Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Blanke stemmer medregnes ikke.
Enhver beslutning på generalforsamlingen føres til referat. Referatet underskrives af dirigenten og de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer. Referatet udsendes senest en måned efter generalforsamlingen til samtlige medlemmer på e-mail, hvorefter referatet har fuld beviskraft i enhver henseende.
Varde Kommune skal have tilsendt et referat af den årlige generalforsamling.
§8
Foreningen ledes af en af generalforsamlingen valgt bestyrelse bestående af fem medlemmer.
Bestyrelsen konstituerer sig selv og vælger af sin midte formand, sekretær og kasserer.
Bestyrelsens medlemmer vælges for to år ad gangen.
Der vælges to suppleanter.
Suppleanter og revisor vælges for et år ad gangen.
Ethvert medlem er pligtigt til at modtage valg, dog ikke ud over to perioder.
Genvalg kan finde sted.
Hvis et bestyrelsesmedlem fratræder, skal bestyrelsen supplere sig med et nyt medlem ud af de valgte suppleanter, og dette fungerer indtil førstkommende ordinære generalforsamling.
Bestyrelsen afgør, hvilken af suppleanterne, der skal indtræde i bestyrelsen.
Bestyrelsesarbejdet er ulønnet; men alle direkte udlæg refunderes efter regning.
Kørselsgodtgørelse afregnes efter statens takster. Kørsel til bestyrelsesmøder og generalforsamling udløser ikke kørselsgodtgørelse.
§9
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af foreningens anliggender.
Bestyrelsen afholder møder så ofte, formanden eller to medlemmer finder det påkrævet eller hensigtsmæssigt.
Der udarbejdes referat af det på bestyrelsesmøderne passerede. Referatet godkendes og underskrives af bestyrelsen på det efterfølgende bestyrelsesmøde.
§10
Foreningen tegnes over for tredjemand af formanden i forening med to bestyrelsesmedlemmer.
Ingen af medlemmerne og dermed heller ikke bestyrelsen hæfter for foreningens forpligtelser i forholdet til tredjemand med andet end deres andel af foreningens formue.
Generalforsamlingen kan dog med 2/3 majoritet, jf.§17, vedtage personlig og solidarisk hæftelse for gæld til anerkendt pengeinstitut.
Generalforsamlingen kan bemyndige bestyrelsen til at optage lån i et anerkendt pengeinstitut i fornødent omfang for at kunne gennemføre foreningens i § 3 nævnte formål.
§11
Regnskabet føres af kassereren, der kan foretage udbetalinger på foreningens vegne og kvittere for indbetalinger. Udbetalinger over 5.000 kr. skal godkendes af formanden.
Foreningens pengemidler indsættes i pengeinstitut.
Kontingentet opkræves af kommunen eller foreningen. Ved manglende betaling af kontingent vil sagen overgå til inkasso efter to rykkere, rykkergebyr 100,- kr.
Såfremt skyldigt kontingent ikke er betalt på tidspunktet for generalforsamlingens afholdelse, har restanten ikke stemmeret på generalforsamlingen.
§12
Revision af foreningens regnskab foretages af en af generalforsamlingen valgt revisor, der ikke behøver at være medlem af foreningen.
Som revisor skal så vidt muligt kun vælges en person, der er villig til at påtage sig hvervet. Hvis det viser sig umuligt at basere revisionen på frivilligt arbejde, har bestyrelsen bemyndigelse til at hyre ekstern, administrativ bistand.
§13
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Det reviderede regnskab for det forløbne kalenderår kan fra og med den 1. april rekvireres hos formanden. Revisoren skal have det af kassereren udarbejdede regnskab med bilag overleveret til revision senest den 1. marts.
§14
Bestyrelsen har pligt til at gennemføre foreningens i § 3 nævnte formål og til – på eget initiativ eller på byrådets foranledning – at fordele de fælles udgifter ligeligt på hver bebygget parcel.
§15
Når der på generalforsamlingen er truffet gyldig beslutning om forhold af fælles interesse, er bestyrelsen bemyndiget til at underskrive for foreningens medlemmer i ethvert forhold, der er nødvendigt til gennemførelse af generalforsamlingens beslutning.
§16
Udmeldelse af foreningen kan kun ske i forbindelse med afhændelse af et medlems ejendom.
Sådanne udmeldelser fritager ikke medlemmer for forpligtelser, som er pådraget inden afståelsen.
Hvis køberen i forbindelse med købet overtager disse forpligtelser – hvilket er en nødvendighed – hæfter sælgeren desuagtet over for foreningen og over for byrådet som selvskyldnerkautionist.
§17
Ændring af eller tilføjelser til disse vedtægter kræver vedtagelse på en lovligt indvarslet generalforsamling med mindst 2/3 majoritet. Vedtægtsændringer skal godkendes af byrådet.
§18
Ophævelse af foreningen kan kun vedtages under samme betingelser, som er anført i § 17.
§19
Medlemmer har pligt til at meddele adresseændringer til formanden.
Ejerskifte skal anmeldes til foreningen.
Den nye ejer har pligt til at meddele navn, adresse, telefonnummer og eventuel e‐mailadresse til formanden.
Varde Kommune skal orienteres om formandens navn, adresse, telefonnummer og eventuel emailadresse.
Således vedtaget på generalforsamlingen maj 2014.
Vedtægterne er godkendt af Varde Kommune, den 4. juni 2014.